‘Glorietijd van de fiets herleeft’ in Ede Stad 13 juni 2012

‘Glorietijd van de fiets herleeft’

BENNEKOM - Fietstechnicus George Chardon verhuisde zijn bedrijf FietsVerzet in juni 2012 van het Binnenveld naar een pand aan de Molenstraat 135 in Bennekom. De 44-jarige ondernemer en fietsverzamelaar verkoopt daar sinds juni niet alleen stokoude zwarte rijwielen met sierlijke balhoofden en tandbladen, maar houdt zich tevens bezig met repareren, restaureren en het bouwen van fietsen voor mannen met lange benen. Ook voor het plakken voor een band of een slinger in het wiel kunnen fietsers bij Fietsverzet dus aankloppen.

Chardon verruilde zijn oude stek op de zorgboerderij in De Kraats voor het precies drie kilometer verderop gelegen pand om een betere bereikbaarheid te bewerkstelligen. 'Ik was beslist niet ontevreden met mijn locatie op zo’n prachtige natuurrijke plek maar de ligging op het platteland bleek voor veel mensen te ver van de bewoonde wereld. Nu al is er meer aanloop. Veel mensen zijn nieuwsgierig en komen een praatje maken. Bovendien biedt het pand meer mogelijkheden om mijn werk te doen.'

Bezoekers maken daar kennis met klassieke en antieke fietsen uit de glorietijd 1930-1980, een tijd dat de fiets vooral een belangrijk vervoersmiddel was. Her en der koopt hij ze op en maakt ze weer als nieuw. 'Die fietsen, naven en tandwielen werden van een harder staal gemaakt dan nu, daar kun je na zestig jaar nog makkelijk jaren plezier van hebben. In bijna iedere schuur staat wel een afgedankte fiets. Vaak loont het de moeite deze op te laten knappen. Dat behoort ook tot mijn specialiteit.'

Voor de handige sleutelaars, op zoek naar een onderdeel, is het magazijn van Fietsverzet een waar Eldorado. Naven, dynamo’s, koplampen, vele maten spaken, zadels en overige materialen zijn in veelvoud aanwezig.

George Chardon noemt zich fietstechnicus en roemt de kwaliteit van klassiekers als Gazelle, Fongers, Simplex en Batavus. 'Duurzaamheid staat hoog in het vaandel, de wegwerpmentaliteit en povere kwaliteit van bijvoorbeeld hedendaagse bouwmarktfietsen maakt mij soms boos. Het is jammer dat gevoel voor kwaliteit en stijl steeds meer verloren gaat. Ik wil graag echt vakwerk afleveren.'

Fietsers met lange benen zijn eveneens welkom aan de Bennekomse Molenstraat. Onder de merknaam Fits bouwt Chardon beperkte oplages met een standaard framehoogte van 64 centimeter. Een opstapje aan de achteras zorgt dat er met een grotere zwaai kan worden opgestapt. Belangstellenden kunnen de fiets ook met een aangemeten framehoogte en gepersonaliseerde afmontage bestellen.

En studenten die op zoek zijn naar een stationsfiets? 'Ook daar kunnen we in voorzien. Ook de kwaliteit van goedkope fietsen houden we goed in de gaten.'

‘Vroeger waren fietsen beter’ in de Vogelvrije Fietser van 18 juni 2013

'Vroeger waren fietsen beter’

De meeste fietsenmakers vinden het doodnormaal dat een fiets na tien jaar rijp is voor de sloop. George Chardon uit Bennekom niet. Hij verkoopt fietsen van voor de oorlog.

Als je er goed op let, kom je ze nog gewoon tegen op straat: stokoude zwarte fietsen. De herenrijwielen of omafietsen, soms nog van voor de oorlog, komen prima mee in het hedendaagse verkeer.
Hoe is het mogelijk dat die oude fietsen het nog steeds doen? Het antwoord ligt voor de hand: vroeger waren de fietsen gewoon beter. Dat is in ieder geval de overtuiging van George Chardon, eigenaar van FietsVerzet uit Bennekom.

Asfaltlak
Chardon bouwt fietsen voor lange mannen en verkoopt tweedehandsjes. Hij beperkt zich tot fietsen die tussen 1930 en 1980 gemaakt zijn. In die halve eeuw beleefde de Nederlandse fietsindustrie volgens Chardon haar glorietijd. Vervolgens is het – wat de kwaliteit betreft – eigenlijk achteruit gesukkeld. Dat fietsen zo degelijk waren, hing volgens Chardon samen met de status van de fiets: ‘Het was voor veel mensen het belangrijkste vervoermiddel’. En daar werd dus niet op bezuinigd.
Oude en nieuwe fietsen zien er op het oog ruwweg hetzelfde uit. Wat maakt oude fietsen beter? ‘Voor de naven gebruikte men vroeger beter staal dat veel harder is. Ook de schroefdraad was fijner waardoor er minder snel dingen los rammelden. Nu heeft Shimano een wereldwijde norm voor de schroefdraad gesteld, die veel ruimer is. Dat is jammer, want je kunt nu de fietsen minder goed afstellen en alles rammelt eerder los.’ Ook roest kreeg vroeger minder kans door de matzwarte ‘asfaltlak’. ‘Om milieuredenen mag dat niet meer gebruikt worden.’

Gazelle
Van alle merken was Gazelle volgens Chardon onbetwist de beste fiets die er te koop was.  Een halve eeuw lang was een nieuwe Gazelle een vervoermiddel waar je gerust tientallen jaren op kon vertrouwen. ‘Zo rond 1980 zijn de laatste goede Gazelles geproduceerd’, zegt Chardon. ‘Daarna is het bergafwaarts gegaan. Het merk teert eigenlijk nog steeds op die goede naam van vroeger.’
Hij heeft prachtige Gazelles staan van voor de oorlog. Op de banden na zitten er bijna allemaal originele onderdelen op. Zelfs de naven doen het nog prima na miljoenen rondjes draaien.
Zo’n dertig jaar geleden was het dus gebeurd met de solide fietsen van Gazelle. ‘Toen werd het bedrijf overgenomen door het Britse Tube Investments.’ Het is niet meer goed gekomen, vindt Chardon. En niet alleen Gazelle levert minder goed werk.
Bij vrijwel alle Nederlandse merken is het tobben met de kwaliteit. De onderdelen en de frames worden ingekocht. De fietsmerken doen eigenlijk niets anders dan assembleren. Dat zou op zich geen probleem hoeven zijn als de naven, trapassen en velgen maar net zo goed waren als vroeger.

Torpedo
Dat draaiende onderdelen best degelijk gemaakt kunnen worden, bewijst een vettige oude naaf die op de werkbank ligt. Chardon: ‘Die is uit de jaren dertig van de vorige eeuw. Hij werkt feilloos.’
Chardon neemt me mee naar zijn magazijn. Daar bewaart hij een gekoesterde schat. In een stellingkast staat een ouderwetse houten kist met gloednieuwe Duitse Torpedo-naven uit de jaren zestig. Het voorraadje naven komt uit de werkplaats van een Nederlandse fietsenmaker in Duitsland. ‘Hij was daar een fietsenwinkel begonnen, omdat Duitse fietsenmakers indertijd geen Nederlandse fietsen wilden repareren.’ Na zijn overlijden bleef de weduwe achter met grote voorraden onderdelen. Chardon mocht ze overnemen. ‘Ik heb er twee vrachtwagens vol weggehaald.’ Waaronder dus de begeerde Torpedo-naven. Wie het wil, kan op de handgemaakte fietsen van Chardon zo’n fonkelnieuwe bijna vijftig jaar oude naaf laten monteren. ‘En dan heb je gewoon een betere fiets’, aldus Chardon.

Fietsfabriekje
Het is duidelijk dat Chardon een gepassioneerde fietsenmaker en bouwer is. Hij is zo gedreven dat hij fanatiek doorwerkt, ondanks het feit dat hij officieel voor tachtig tot honderd procent is afgekeurd. Chardon heeft een oogaandoening waardoor hij weinig kan zien. Maar hij is zo vertrouwd met zijn winkel en werkplaats dat het mij eigenlijk niet opvalt dat hij slechtziend is. Pas wanneer hij een klein fietsonderdeel pakt en het heel dicht bij zijn goede oog moet houden, is het duidelijk dat hij slecht ziet.
‘Het is niet altijd gemakkelijk’, vertelt Chardon. ‘Maar thuis zitten, is niks voor mij. Ik probeer me staande te houden, ik wil geen zielige jongen zijn.’ En sleutelen gaat prima. ‘Ik heb meer gevoel dan een ziende.’
Aan plannen heeft Chardon geen gebrek. Hij heeft de hand weten te leggen op een framebouwset. Daarmee kan hij elk gewenst frame bouwen. Wie bijvoorbeeld een sportief rank fietsframepje uit de jaren zestig wil, kan dan bij Chardon terecht. Met de framebouwset heeft hij eigenlijk alles in huis voor een klein fietsfabriekje. Precies zoals ooit vermaarde Nederlandse merken begonnen.

Originele artikel

'Fietsers Dreeslaan lopen kans in een fuik te rijden' in Ede Stad van 20 mei 2015

BENNEKOM Fietsers die zich vrijdag 22 mei over de Dr. W Dreeslaan van Ede naar Wageningen begeven, lopen de kans in een fuik rijden, opgezet door George Chardon, eigenaar van fietswerkplaats Fietsverzet. De Bennekomse ondernemer zal, gewapend met fietspomp en spanningsmeter, de bandenspanning van ieder rijwiel tussen 15.00 en 17.00 uur onder het motto 'Gratis schone lucht' kosteloos op de juiste spanning brengen.


Chardon hoopt dat de wielrijders gedurende het pompen vooral bereid zijn de petitie 'Schone lucht' van Milieudefensie te tekenen. ,,Luchtverontreiniging staat in de top drie van veroorzakers van ziekte en sterfte in Nederland, samen met roken en overgewicht. Door het inademen van vervuilde lucht ontstaat meer kans op ernstige ziektes als longaandoeningen, kanker en hart- en vaatziekten. Met name kinderen en oudere mensen zijn hier bijzonder kwetsbaar voor", aldus de rijwielverzamelaar en hersteller.

Doel van de petitie is onder meer de maximum snelheid op een aantal snelwegen in en om grote steden terug te brengen naar een verantwoorde 80 kilometer per uur. Hoewel Bennekom niet op de lijst staat van plekken waar luchtverontreiniging de normen schrikbarend overschrijdt, maakt Chardon zich toch zorgen.

,,Het verkeersaanbod neemt dankzij de zich herstellende economie weer toe. We zullen solidair moeten zijn met mensen die in ernstig vervuilde gebieden leven. Vanaf 2015 moet Nederland aan de Europese luchtkwaliteitsnormen voldoen. Het is nu al bekend dat dit niet gaat lukken en dat de luchtverontreiniging op veel plaatsen nog steeds de normen
overschrijdt.''

De actie 'bandenpomp-actie' vindt plaats ter hoogte van Busstation Bennekom.

Originele artikel

Toen fietsen nog van staal waren en bier geen limonade... op mooigeelisnietlelijk van 20 mei 2014

Toen fietsen nog van staal waren en bier geen limonade...

Toen was iedereen nog zuinig op z'n fiets. Je probeerde 'm netjes en krasvrij te houden. Dat had toen nog zin want decennia geleden werden gewone fietsen nog zo gemaakt dat ze decennia meekonden. Alles wat op die oude fietsen zat is met wat schoonmaken en opknappen ook nu nog goed te gebruiken.

Op de gedachte dat je die ouderwetse kwaliteit kunt verkopen is Fietsverzet gebaseerd. Een fietsenwerkplaats in Bennekom waar fietstechnicus George Chardon de scepter zwaait. Hij meldt op zijn website het volgende:

Bezoekers maken bij Fietsverzet kennis met klassieke en antieke fietsen uit de glorietijd 1930-1980, een tijd dat de fiets vooral een belangrijk vervoersmiddel was. Her en der koopt George ze op en maakt ze weer als nieuw. "Die fietsen, naven en tandwielen werden van een harder staal gemaakt dan nu, daar kun je na zestig jaar nog makkelijk jaren plezier van hebben. In bijna iedere schuur staat wel afgedankte fiets. Vaak loont het de moeite deze op te laten knappen. Dat behoort ook tot mijn specialiteit."

En toen vrouwlief een aantal maanden geleden een nieuwe degelijke opoefiets aanschafte mist ze een bepaald accesoire: het stuurbumpertje. Ken je het nog? Zo'n rubber dingetje op de rechterbocht van het stuur. Het voorkwam dat er krassen op je stuur kwamen, in de tijd dat mensen nog zuinig op hun fiets waren. Helemaal nergens meer te krijgen. Maar Fietsverzet verkoopt dus ook dat soort klein spul. Maar wel in Bennekom dus.

En dan kom ik in beeld. Bennekom ligt immers slechts 40 kilometers naar het westen, een peuleschil voor een velonaut. Bovendien een mooie gelegenheid voor een ontspannen tochtje op toertempo over de Veluwe.

Originele artikel

Op de fiets vervuil je niets in de Gelderlander, 31 Augustus 2015

ARNHEM - Milieudefensie Arnhem staat zaterdag 5 september tussen 11.00 uur en 13.00 uur aan de noordkant van de John Frostbrug. Iedereen is welkom om een enquête in te vullen over de fietsvriendelijkheid van de brug. De actie maakt deel uit van de Gezonde lucht-campagne van Milieudefensie. De enquête is bedoeld om te achterhalen wat de John Frostbrug nodig heeft om fietsers meer te verleiden om deze te gebruiken. Werkplaats Fietsverzet uit Bennekom is erbij met bandenspanningsmeters en pompen.

Link naar het originele artikel